تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN
تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN

تخارستان ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی TAKHARISTAN

اقتصادی، بانکیداری وامور مالی

نحوهء خرید و فروش اسهام

هر شخص می تواند برای خود یا موکل خود اقدام به خرید و فروش سهام شرکتهایی که در بورس پذیرفته شده اند و نماد معاملاتی آنها در تابلوی بورس درج شده است نماید. این امر توسط کارگزارهای بورس اوراق بهادار که دارای مجوز رسمی از سازمان بورس می باشند انجام می پذیرد. تعداد این کارگزارها محدود بوده و بنا بر سیاستهای سازمان بورس در مقاطع مختلف (کم؟!!!) یا زیاد می شود. آدرس این کارگزارها نیز در سایت اینترنتی سازمان بورس درج شده است هرچند که به روز نیست و بعضی از آدرسها غلط هستند. این که از کدام کارگزار برای خرید و فروش استفاده کنید بسته به خودتان دارد. برای یکی مثل من نزدیکی به محل زندگی ام از همه مهمتر است بنابراین کارگزاری را انتخاب کردم که با یک کورس ماشین بتوانم به آنجا بروم. در خرید و فروش سهام کارگزارها سیاستهای مختلفی دارند. بعضیها درخواستهای هر روز را روز بعد انجام می دهند و برای اینکه در خواست شما در همان روز انجام شود بایستی قبل از ساعت 8 به محل کارگزاری مراجعه و درخواستها را پر نموده باشید. این در حالی است که بعضیها در همان روز درخواست خرید را

انجام می دهند. اگه تبلیغ حساب نمیشد دونه دونه اسم میبردم. یا مثلا بعضیها خریدهای زیر سقف مشخصی انجام نمیدهند. مثلا میگن ما زیر یک میلیون تومان خرید نمیکنیم و عجیبترینش اینکه یکی از دوستان به یک کارگزاری مراجعه کرد و بهش گفتن ما اینجا فقط غدیر میخریم. از بحث کارگزاریها بیایم بیرون!

هر شخص برای خرید و فروش باید کد بورس که یک کد منحصر به فرد است داشته باشد. با اولین درخواست خریدی که بدهید کارگزار خریدار برایتان یک کد بورس از سازمان بورس دریافت میکند. دریافت کد بورس هزینه ای ندارد و بعضی از کارگزاریها بدون درخواست خرید هم برایتان کد بورس دریافت میکنند. در حالی که برخی دیگر تنها با اولین درخواست خرید کد بورس میگیرند. دریافت کد بورس 2 روز اداری طول میکشد. بنابراین اگر برای اولین بار درخواست خرید دهید بسته به کارگزار بین 2 تا 4 روز خریدتان طول میکشد. مثل کارگزار من که روز اول که درخواست دادم روز دوم درخواستم رفت تو لیست کارها و روز چهارم کد رو گرفتند و روز پنجم خرید کردند هر چند به نفعم شد چون کلی از سهامها رو تو کمترین قیمتهای اون هفته خریدند! راستی برای دریافت کد شناسنامه و یک کپی از اون لازمه! بادتون نره!

درخواست خرید: برای درخواست خرید باید حتما قبلا مبلغ سرمایه گذاری را به حساب بانکی کارگزار واریز نموده (البته نورچشمیها قضیه شون فرق داره!) و فیش بانکی را به همراه فرم درخواست خرید که از کارگزار دریافت می کنید به کارگزار تحویل نمایید. کارگزار حق دریافت پول نقد را ندارد. فرم خرید یک فرم ساده سه برگی است که در اون مشخصات خود را به همراه کد وارد می کنید. (اگر اولین خریدتان است و کد ندارید جای کد را خالی بگذارید) قسمت اصلی فرم مربوط به درخواست سهم مورد نظر است که بایستی در آن قسمت نام سهم یا نماد آن و مبلغ سرمایه گذاری یا تعداد سهم را مشخص نمایید. من که همیشه فقط مبلغ سرمایه گذاری رو پر میکنم. چون برای من میزان پول مهمه و نه تعداد سهم. یه قسمت هم داره که حداکثر قیمت سهم رو مشخص میکنه. مثلا شما یه سهمی که الان قیمتش 520 تومان هست رو سفارش خرید میدهید ولی خوب ممکنه به خاطر صف خرید بودن سهم کارگزار نتونه تا چند روز براتون خرید کنه و وقتی قیمتش حسابی رفت بالا تازه نوبت شما بشه و مثلا تو قیمت 620 تومان برای شما خرید بشه که برای شما به صرفه نباشه. میتونید با محدود کردن حد بالای قیمت به قیمت مورد نظر (مثلا 580) از ضرر احتمالی جلوگیری کنید. یادتون نره که حتما درخواست رو امضا کنید! من یه بار به خاطر امضا نکردن فرم مجبور شدم دوباره برگردم به کارگزاری! اینکه میبینید یک کارگزار با موبایل یا از طریق اینترنت خرید و فروش میکنه و طرف امضا نمیکنه به خاطر وکالتی که خریدار قبلا به کارگزار داده.

البته اگه این آیین نامه خرید و فروش الکترونیکی سهام اجرایی بشه که واقعا محشره! البته گفتن تا آخر سال تمام کارگزاریها باید اجراییش کنند. خدا از دهنتون بشنوه!

راستی همواره 0.75 درصد از مبلغ معامله شده به عنوان تسهیلات و خدمات بورس از خریدار دریافت میشه که اونو از مبلغ سرمایه گذاری کم میکنن. یعنی لازم نیست جداگانه پولی بپردازید. خودشون اتوماتیک از روی مبلغ سرمایه گذاری کسرش میکنند. از این مبلغ 0.25 درصد مال کارگزاری و بقیه اش مال بورسه. یه چیز دیگه هم اینکه فکر نکنید اگه مثلا 500000 تومان درخواست خرید دادید این مبلغ دقیقا خرید میشه! خریدها معمولا یه پسمونده هم دارند. مثلا کلیه هزینه های مربوطه میشه 497000 تومان که مابقی پولتون یعنی 3000 تومان نزد کارگزار محفوظه و میتونید اونو نقدا از کارگزار دریافتش کنید یا بذارید با خریدهای بعدیتون جمع بشه و وقتی مبلغ زیادی شد به همراه یه خریده دیگه از اون مبلغ جهت خرید استفاده کنید..

درخواست فروش: درخواست فروش عین درخواست خرید میمونه ولی چهار برگ هست (خدا پدر و مادر اونی که کاربن رو اختراع کرد بیامرزه ) در اینجا هم میتونید حداقل قیمت فروش رو محدود کنید. و بعدش اینکه از کل مبلغ معامله شده این دفعه 1.25 درصد کم میشه که نیم درصد اضافیش مال مالیاته! اینکه بعد از فروش با پولتون چیکار کنن بستگی به شما و کارگزارتون داره! میتونید بگید براتون چک صادر کنن. یا بریزن به حساب بانکیتون یا از محل فروش مجددا خرید کنند. اگه میخواهید از محل فروش خرید صورت بگیره باید یک فرم خرید هم پر کنید و تو قسمت مربوط به شماره فیش بنویسید خرید از محل فروش فلان. و تو قسمت فروش هم بنویسید جهت خرید فلان سهم.
خب تا اینجا شد دو درصد. یعنی تو یه خرید و فروش کامل شما 2% از مبلغ سرمایه گذاریتان را از دست میدهید. یه موقعی میخواستن افزایشش بدن به 5 درصد

برگه سهام:

بعد از اینکه شما تقاضای خرید یک سهم رو دادید و کارگزار اونو خرید حداق 8 روز کاری طول میکشه تا برگه سهامتون حاضر بشه. این برگه سهام به منزله سند مالکیت سهام برای شما است که در آن میزان سرمایه شرکت و مقدار مشارکت شما در سرمایه شرکت (که همون تعداد سهام میشه) در اون ذکر شده. اگر شما مجددا اقدام به خرید سهام از شرکتی که قبلا سهامدار اون بودید بکنید میزان جدید سهام خریداری شده به میزان قبلیش جمع میشه و تو سند جدید نوشته میشه! بنابراین برگه قبلی سهام ارزشی نداره. مثال: شما 5000 سهم صنعتی بهشهر رو در اردیبهشت ماه خریدید. حالا تو مهر ماه مثلا 3000 تای دیگه خرید میکنید. بنابراین توی سند سهام اخیر شما درج میشه که شما صاحب 8000 سهم از این شرکت هستین ودیگه سند قبلی اعتبار نداره!

برای دریافت سند سهامتون میتونید بعد از طی شدن 8 روز کاری (یا دیرتر ) به کارگزاری مراجعه و اون رو دریافت کنید.
به همراه سند سهام یه اعلامیه خرید و فروش هم میدن که مثل فاکتور خرید و فروش میمونه و در اون قیمت خریداری شده به همراه مبلغ خریداری شده و هزینه های کسری مربوطه ذکر شده و اصولا ارزش مالی نداره. فقط برای اطلاع خودتون لازمه که بدونید سهامتون با چه قیمتی خریداری شده. اگر هم احیانا به خاطر دیر مراجعه کردن اعلامیه رو بهتون ندادند نگران نباشید . میتونید یه پرینت از خرید و فروشهاتون از کارگزار تقاضا کنید که توی اونهم این چیزها رو نوشته!

دریافت چک:
برای فروش توجه داشته باشید که لازم نیست تمام سهم از یک شرکت رو بفروشد. شما میتونید بخشی از سهام رو بفروشید و بخشی رو نگه دارید. حالا فرض کنید شما 8000 تا سهم غبشهر (همون صنعتی بهشهر) داشتید و 5000 تاشو فروختید. صدور چک برای شما 4 روز کاری طول میکشه! (بنابراین حواستون باشه سر اینکه امروز فلان سهام رو میفروشم و پولتو میدم حساب نکنید ).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد